.
חולון – בעלת החוסן הפיננסי הגבוה; עכו – הלא יציבה; אילת – היעילה
מדירוג ביזנס דאטה ל־237 רשויות מקומיות עולה כי כפר שמריהו שומרת על הובלה בין המועצות
מאת ספיר פרץ
חולון היא העיר בעלת החוסן הפיננסי הגבוה ביותר. כך עולה מדירוג 237 הרשויות המקומיות של ביזנס דאטה. עכו מובילה את רשימת הערים הלא יציבות.
ביזנס דאטה, המפרסמת זו השנה השנייה את דירוג היצי־ בות והחוסן הפיננסי של הרשויות המקומיות, מבססת את הדירוג על שבעה מדדים: היחס השו־ טף, התחייבות ביחס להכנסות, עודף ביחס להכנסות, שירותי חוב, עומס מלוות יחסי, הכנ־ סה עצמית ביחס להכנסות ומדד היעילות, המורכב אף הוא ממספר פרמטרים, דוגמת מספר תושבים ביחס למספר עובדים ברשות, רמת השירות לתושב ועוד.
על־פי הדירוג, המתייחס לשנת ?,2005? חולון מדורגת כאמור כעיר היציבה ובעלת החוסן הפיננסי הגבוה ביותר. אחריה מדורגות רמת־גן, ראשון־לציון, אשדוד, אשקלון, רעננה, מודיעין, הרצ־ ליה, נתניה ונצרת־עילית.
הערים פתח־תקוה וגבעתיים, שסגרו את רשימת הערים היצי־ בות והטובות בשנה שעברה, לא מופיעות השנה ברשימה. את מקומן בעשירייה הפותחת תפסו מודיעין ונתניה.
בראש רשימת הערים הלא יציבות מדורגת עכו, ואחריה באר־שבע, קרית־אתא, אילת, חדרה, רחובות, ירושלים, חיפה, בת־ים ופתח־תקוה.
מדירוג המועצות המקומיות עולה כי המועצה המקומית כפר שמריהו שומרת על מקומה בראש רשימת הרשויות היציבות ביותר זו השנה השנייה. אחריה ברשי־ מה מדורגות המועצות סביון, רמת הנגב, ראש פינה, הר אדר, שוהם, תמר, עומר, בני שמעון ודרום השרון.
המועצה המקומית מגדל פותחת את רשימת המועצות המקומיות הלא יציבות. אחריה מדורגות יאנוח־ג'ת, טירה, קרית־מלאכי, אליכין, מטולה, הגלבוע, דימו־ נה, ערד וקרית־ים.
על־פי מדד היעילות, הבוחן את היכולתשל הרשות לספק רמת שירות גבוהה לתושב במי־ נימום משאבים, אילת היא העיר היעילה ביותר, אף שהיא נמצ־ את ברשימת הערים הפחות יצי־ בות פיננסית. קרית־אתא נמצאה כעיר הכי לא יעילה.
עוד עולה מהדירוג כי מרבית הרשויות בישראל שרויות בגי־ רעון, למרות שיפור לעומת השנה שעברה. אשתקד, ל־?76%? מהרשויות היו הוצאות כספיות גבוהות מההכנסות, שיפור של כ־?10%? לעומת שנה קודמת. רק ?24%? מהרשויות הצליחו לרשום השנה מאזן חיובי.
עוד נמסר כי על אף העובדה שבמהלך השנה החולפת חל קיטון של כ־?8%? בסכום הגירעון הממו־ צע לתושב, מ־218 שקל אשתקד ל־200 שקל לתושב השנה, למר־ בית הרשויות יש עדיין גירעון תקציבי.
כלכלני ביזנס דאטה מסבי־ רים את הקיטון בגירעון הממוצע לתושב, בצמצום הסיוע הממש־ לתי, שהוביל להפעלת לחץ על התושבים ולהגברת האכיפה. עוד מתברר כי במהלך השנה האחרו־ נה חל גידול של כ־?14%? בשי־ עור גביית חובות ארנונה. השנה הצליחו הרשויות לגבות כ־?64%? מחובות הארנונה, לעומת ?56%? בשנה הקודמת.