חדשותספורטכלכלהחינוךתרבותחברהוידאופורום
מי אנחנומי אנחנו???כתבו לנוהודעותהודעותניחומיםניחומיםהלוחהלוחדע-עירךדע-עירךמ.ט.י.מ.ט.י.לוח שנהלוח שנה  searchחיפוש


עכשיו 28 יוני 2025, 11:01




פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ 2 הודעות ] 

Bookmark and Share

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: שאלה בדיני אבלות לקראת ט' באב
הודעהפורסם: 03 אוגוסט 2005, 11:36 
מנותק
משתמש בעל ניסיון מתקדם בעכונט
משתמש בעל ניסיון מתקדם בעכונט

הצטרף: 17 יולי 2005, 15:29
הודעות: 202
מאחר ואנו מתקרבים לט' באב אני יודעת שיש המון דיני אבלות

יש אומרים שהאבל מתחיל מי"ז בתמוז עד ט' באב

אשמח לקבל את עיקרי המנהגים לתקופה זו..

ובינתיים אני מצרפת קישור למתכון המתאים לתקופה זו:

http://www.akkonet.co.il/forums/viewtopic.php?t=787

תודה

יסמין

_________________
ספר - כל ספר הוא עולם בפני עצמו


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: מהלכות ערב "ט' באב" שחל להיות בשבת - מאת הרב הראשי
הודעהפורסם: 12 אוגוסט 2005, 18:06 
מנותק
מנהל ראשי
מנהל ראשי
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 04 מרץ 2005, 01:00
הודעות: 18780
מיקום: אתר אישי ציבורי של אלברט לוי
א ש נ ב _ ל ה ל כ ה - מאת הרב הראשי הרב יוסף ישר
ממנהגי "תשעת הימים"

מקצת מהלכות ערב "ט' באב" שחל להיות בשבת - בהמשך


[size=24]הימים שבין ר"ח אב ל"שבת חזון"


בימי "בין המצרים" נהוגים מנהגי אבלות שונים: א) איסור ריקודים ומחולות. ב) ברכת "שהחיינו" על לבישת בגד חדש או אכילת פרי חדש. ג) נישואין. ד)תספורת. ה) כיבוס או לבישת בגד מכובס. ו) רחיצה. ז) אכילת בשר ושתיית יין. ח) קציצת צפרניים.



על פי מנהגי העדות השונות, יש מהם הנהוגים מתחילת ימי "בין המצרים" ויש שאינם נהוגים אלא מראש חודש אב ועד "תשעה באב" ויש שאינם נהוגים אלא בשבוע שחל בו תשעה באב.



האשכנזים נוהגים בארבעת הדברים הראשונים הנ"ל מי"ז בתמוז. בשלושת הדברים שאחריהם – מר"ח אב. ובדבר האחרון – רק בשבוע שחל בו ט' באב. מנהג הספרדים, בשני הדברים הראשונים – מי"ז בתמוז. בדבר השלישי, מר"ח אב. בדבר השביעי, מב' באב. וביתר הדברים – רק בשבוע שחל בו תשעה באב, עד התענית.

יש מהספרדים שמקפידים בכל הדברים, או בחלקם, כמנהג האשכנזים.



בשנה הזאת, שט' באב חל ביום ראשון, אותם מנהגי האבלות הנהוגים בשבוע שחל בו תשעה באב, אינם נהוגים כלל, כי לעניין זה אין בה שבוע שחל בו תשעה באב.



לנוהגים כמנהג האשכנזים, החל ממוצאי שבת , אין לכבס ואין ללבוש דבר מכובס. (אפשר להכין בגדים מכובסים וללבשם לכמה רגעים, לפני ר"ח, כדי שיוכל ללבשם אח"כ בתשעת הימים), כ"כ אסור להתרחץ, רחיצה של הנאה בתשעת הימים.



למרות שאסור לאכול בשר ולשתות יין, בימים אלה, למשתתף ב"סעודת מצווה", כגון "ברית מילה", "פדיון הבן", "בר מצווה", "שבע ברכות" (אצל הספרדים שעורכים נישואין עד ר"ח), "סיום מסכת", בכל הסעודות האלה , מותר לאכול בשר ולשתות יין.



בשבוע הבא, נביא בעז"ה , מקצת מהדינים והמנהגים השייכים ל"שבת חזון" שהוא ערב תשעה באב וכן את הדינים והמנהגים לגבי "תשעה באב שחל ביום ראשון".


א ש נ ב _ ל ה ל כ ה

הרב יוסף ישר



מקצת מהלכות ערב "ט' באב" שחל להיות בשבת


בערב שבת "חזון", יש להתיר להתרחץ ולחפוף את הראש, למי שרגיל בכל אלה בכל ערב שבת., כ"כ מותר לקצוץ את הציפורנים.



נוהגים ללבוש בגדי שבת ובגדים מכובסים לכבוד שבת.



רצוי להכין את הדרוש למוצאי שבת, כגון "קינות", מגיל "איכה", כרים וכסתות לישיבה וכדו', כי בדך כלל אין זמן להכינם במוצ"ש.



בסעודות שבת אוכלים כרגיל, כולל אכילת בשר ושתיית יין. ומזמרים בהם כרגיל.



גם הנוהגים בכל שבת להתפלל "מנחה" סמוך ל"שקיעת החמה", נהגו בשבת זו להקדים התפילה, כדי שיוכלו לסיים סעודתם כל עוד מותר באכילה.



גם ב"סעודה שלישית", מותר לאכול בשר ולשתות יין ואפילו למי שאינו רגיל לאכול כן ב"סעודה שלישית". כ"כ מותר לאכול ולשתות בסעודה זו יותר מהרגלו, גם אם כל כוונתו היא כדי להקל על הצום. אבל לא יאמר בפיו שעל דעת כן הוא אוכל.



צריך לסיים את ה"סעודה השלישית" לפני "שקיעת החמה", ומומלץ לפרסם ולהודיע זאת לציבור, כדי של יטעו שמותרים לסיים את הסעודה כבשאר שבתות השנה.



מותר ליטול בשבת טבליות או טיפות למניעת בחילות והקאות בתענית, או להקלת הצום. אך לא יבלען כמות שהן, אלא יערבן במאכל או במשקה. אם אפשר יש לערבן כבר מערב שבת.



לא יחליף בגדי השבת בבגדי חול ולא יחליף את מנעליו אלא לאחר צאת השבת. וכן אין להסיר את הפרוכת מארון הקודש ואין לסדר את הספסלים לישיבה לט' באב, לפני צאת השבת.



מומלץ לקבוע עם הציבור להתפלל "ערבית" במוצ"ש זמן מה אחר "צאת הכוכבים". וימתין כל אחד בביתו ועם צאת הכוכבים, יאמר כל אחד "ברוך המבדיל בין קודש לחול" ויברך על נר הבדלה ברכת "בורא מאורי האש" ויוציא בברכתו את כל בני הבית ואז יחליף את בגדיו ויחלוץ נעליו ואח"כ יבוא לבית הכנסת.

במדה ולא נהגו כך ובאים לבית הכנסת כרגיל, יחלוץ ה"שליח צבור" את נעליו קודם "ברכו", אחר שיאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול". ושאר הציבור יחלצו את נעליהם אחר עניית "ברוך ה' המבורך לעולם ועד" ואז גם מסירים את ה"פרוכת" מארון הקודש.



אין מבדילין על הכוס במוצאי שבת שהוא ליל התענית, אלא במוצאי התענית. אבל אומרים "אתה חוננתנו" כבכל מוצאי שבת.



אין מקדשין את הלבנה במוצ"ש אבל במוצאי התענית.



הקב"ה יהפוך לנו ימים אלה לששון ולשמחה לישועה ונחמה ונזכה לראות בבנין ירושלים ובבנין בית הבחירה .

_________________
תמונה
עכו_נט לכל אחד וכל אחד בעכו_נט,
שלכם, אלברט לוי , עורך עכונט
Akkonet
AkkONEt- מקור ראשון לחדשות עכו
akkonet@gmail.com
קבוצת עכונט בפייסבוק : http://www.facebook.com/akkonet


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ 2 הודעות ] 


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 14 אורחים


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה

חפש:
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt.
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.