אילן היקר!
התמהמתי להשיב לך על שאלתך המעניינת, מפאת "קדושת חול המועד" ועתה לאחר החג, הרי התשובה לשאלתך.
האמונה ב"תחיית המתים", היא האחרונה מתוך "שלושה עשר עיקרי האמונה" שסדר הרמב"ם והם התקבלו אצל כל עם ישראל.
וכך נאמר בה: "אני מאמין באמונה שלמה, שתהיה תחית המתים, בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו, ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים".
משמעותה של אמונה זו, שבעת שיעלה לרצון לפני הבורא, אז יקומו המתים מקבריהם בגופותיהם ויחיו על הארץ, ככל האדם.
וכפי שמובא בספרים, למרות הרקבון והכליון השולט בגוף, אין הכליון גמור, אלא ישנו עצם אחד שאינו כלה ויחד עם היסודות של הגוף, שהתפרדו ע"י הרקבון, יתלקטו ויתקרבו הכל יחד ויהיו לאחדים, וזה יהיה בקץ הימים בימות המשיח.כמו שמתאר הנביא יחזקאל ב"חזון העצמות היבשות" (יחזקאל ל"ז).
במקרא ישנם מספר פסוקים המתייחסים ל"תחיית המתים": ב"תפילת חנה" נאמר: "ה' ממית ומחיה, מוריד שאול ויעל" (שמואל א' ב' ו'). בספר "ישעיהו" פרק כ"ו י"ט: "יחיו מתיך נבלתי יקומון, הקיצו ורננו שוכני עפר, כי טל אורות טליך וארץ רפאים תפיל".
וב"תהילים" פרק ט"ז ט'-י', כתוב: "לכן שמח לבי ויגל כבודי אף בשרי ישכון לבטח, כי לא תעזוב לשאול נפשי, לא תתן חסידך לראות שחת".
ובספר "דניאל" פרק י"ב וי"ג: "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם. ואתה לך לקץ ותנוח ותעמוד לגורלך לקץ הימין".
ע"פ ה"קבלה" וגם לדעת הרמב"ן, כל הנשמות שהיו בעולם הזה ונפטרו, יחזרו לעתיד לבוא, להתלבש ולהיות בגופים חדשים. תקופת "תחיית המתים" נקראת "עולם התחיה" או "העולם הבא".
אמנם ישנם דעות שהמתים יקומו מקבריהם באותו מצב שבו הם נפטרו, הצעיר יקום צעיר ואילו הזקן יקום זקן. אך כמובן שאין הדברים ברורים לנו כל צרכם ואין לנו צורך להתעמק יותר מדי בנסתרות, כי הנסתרות לה' אלקינו והנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת.
|
|