בשעה טובה ומוצלחת אנחנו ממש לקראת החג הקדוש-חג הפורים להלן ההלכות: 1.נצטווינו בתורה הקדושה על מצוות מחצית השקל-דהיינו שכל אחד מישראל מבן עשרים שנה ומעלה יתן מחצית השקל בכל שנה לידי הכהנים, והיו מניחים הכל בלשכה מיוחדת בבית המקדש ומזה היו קונים את קורבנות הציבור ואת צרכי המקדש שצווינו עליהם בתורה הקדושה.. בימינו שנחרב בית המקדש נוהגים לתת כסף ''זכר למחצית השקל'' ויזהר שלא יאמר ''מחצית השקל'' אלא ''זכר למחצית השקל''.. גברים מעל גיל 20 צריכים לתת זכר למחצית השקל אבל נשים וילדים פטורים מעיקר הדין..צריך לתת סכום השווה לערך 9 גרם כסף טהור שכך היה משקל מטבע מחצית השקל בזמן בית המקדש..כיום מעריכים שזה עומד על כ40 שקלים בערך..מעיקר הדין די אפילו בנתינת חצי שקל וכל המוסיף מוסיפין לו מן השמיים.. את הכסף היו נותנים בימי בית המקדש לצורך הקורבנות שהיו מכפרים על ישראל..וכיום שהוא נחרב תלמידי חכמים בתורתם מכפרים על ישראל ולכן יש לתת את הכסף לישיבות ולתלמידי חכמים..ניתן לתת גם לגבאי בית כנסת שיעביר לתלמיד חכם ויוצא בזה ידי חובה..את הכסף נהגו לתת לפני קריאת המגילה אך ניתן גם לפני. 2.בכל העולם חל פורים ביום יד' באדר(במוצאי שבת..שהרי היום ביהדות מתחיל מהלילה) ומקיימים בו את כל מצוות היום..ואילו בירושלים ושאר העיירות שהיו מוקפות חומה בזמן יהושוע בן נון חל פורים בט''ו באדר (מראשון בערב).. 4.במוצאי שבת קוראים מיד אחרי ערבית את המגילה(ובירושלים הקריאה היא בראשון בערב) וגם נשים חייבות במצווה זו שהרי גם הן היו בכלל הנס..וכן קוראים את המגילה גם למחרת בשחרית-ראשון בבוקר(ואילו בי-ם הקריאה של הבוקר תהיה בשני בבוקר)..וכל אחד יברר באיזורו מתי הן זמני התפילות והקריאה. כשהחזן קורא את המגילה על כולם להקשיב מילה במילה ולכוון לצאת ידי חובת המצווה של שמיעת מקרא המגילה. ולכן יש לשמור על הילדים הקטנים שלא יבלבלו את השומעים. וכן נשים תקפדנה על גדרי הצניעות בכניסתן לבית הכנסת. ויש מקומות שבהם לאחר קריאת המגילה בבית הכנסת עושים קריאה נוספת לנשים והוא מנהג טוב ונכון..וכל אחד יברר באיזורו. ויש לדעת שקריאת המגילה בבוקר היא העיקר ולכן כדאי מאוד להשתדל לקום לתפילה בבוקר ולזכות למצווה יקרה זו.. 4.כבר התריעו גדולי הרבנים על המנהג החמור של שימוש בנפצים כדי לעשות רעש בעת הזכרת המן במקרא מגילה שמעבר לכך שיש בזה חילול בית הכנסת שהוא עניין חמור ביותר כן יש איסור בגרימת בהלה לציבור..ואמרה הגמרא ''המפחיד את חבירו מביא על עצמו ייסורים'' ולא עלינו אשה בהיריון אף יכולה להפיל מרעש חזק ופתאומי כזה ולכן יש להימנע לחלוטין משימוש בהם.. 5.מתנות לאביונים-מצווה לתת שני מתנות לשני אביונים ביום פורים לאחר קריאת המגילה של הבוקר (יום ראשון לחוגגים בי''ד..בי-ם יום שני). ויוצאים ידי חובה בין בנתינת כסף,בין בתבשיל או דבר מאכל אחר אבל לא בנתינת בגדים.. אף שמעיקר הדין די בנתינת פרוטה אחת לכל אביון אולם טוב ויפה לנהוג בעין יפה במצוה יקרה זו וכל המוסיף מוסיפין לו מן השמיים.וכתב רבינו הרמב''ם שמוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים יותר מאשר בסעודתו שלו,שאין שמחה מפוארה וגדולה יותר מלשמח לב עניים ויתומים ואלמנות שהמשמח לב אומללים אלה דומה לשכינה הקדושה!.. מי שלא מכיר עניים לתת להם מתנות בפורים יכול לתת לגבאי בית הכנסת שיעבירו את המתנה לעניים ויוצא בכך ידי חובה. 6.משלוח מנות-חייב אדם לשלוח לחבירו שתי מנות ביום פורים(ולא בלילה..לחוגגים בי''ד מדובר בראשון בבוקר..בי-ם בשני בבוקר)..המשלוח צריך להיות מורכב משני מיני אוכלין שונים וגם משקה נחשב ל''מנה'' ולכן יש להקפיד לשלוח לפחות משלוח מנה אחד כהלכה שיכלול שני מיני אוכלין כשיעור סעודה(לדוגמה טונה ותירס או טונה ויין)שרק במשלוח כזה מקיימים את המצווה ושאר המשלוחים יכול לשלוח מה שיחפוץ. גם נשים חייבות במצווה זו,אך לא תשלח אישה משלוח לגבר ולא גבר לאישה.אלא תשלח לחברתה. 7.סעודת פורים-זמנה ביום ולא בלילה שנאמר ''לעשות אותם ימי משתה'' וטוב שיקיימה רק אחרי שקיים מצוות מתנות לאביונים ומשלוח מנות. מצווה לאכול בשר בהמה בסעודה זו שאין שמחה אלא בבשר ויין(ויקפיד על בשר חלק לדעת מרן הבית יוסף) אך אם אין ידו מספקת יכול לקיימה אף בבשר עוף ודגים ויתקן סעודה נאה כפי אשר תשיג ידו.וגם נשים חייבות במצווה זו..לדעת חלק מהפוסקים חייב לחם בסעודה זו אך המקל לאכול רק תבשילים יש לו על מי שיסמוך.ומצווה לשמח את הילדים במיני מתיקה.. 8.הנהגת הסעודה-יזהר להיות אך שמח וטוב לב בסעודת פורים וימנע ממחלוקת וכן יש לשמור על גדרי הצניעות ולהיזהר מאוד מעירבוב לא צנוע של נשים וגברים שלא רק שלא יקיים מצווה בכך אלא עבירה חמורה ויוצא שכרו בהפסדו ומוסיף קטרוג על עצמו..וישיר שירי הלל והודיה לה' יתברך וילמד את בני ביתו מסיפור הנס הגדול של סיפור המגילה.. 9.שיכרות-מצווה לשתות יין בפורים עד שישתכר וירדם ויכול אף לשתות משקה משכר אחר אך עיקר הסוד והמצווה הוא ביין..אין נשים מצוות להשתכר כלל! שאין זה מכבודה וכן גורם לחוסר צניעות ולהריסת גדרי הקדושה...ופה המקום להזהיר על שמחה של הוללות שאם אדם יודע שאם ישתה יזלזל במצוות ועקב כך לא יברך ברכת המזון או יתפלל או שיצער אנשים או שידבר דיבורי נבלה עדיף שלא ישתה!! מאחר וזו מצווה שבאה בעבירה.
ואין צריך להזכיר ולומר כמה חמור משתה של נשים וגברים ביחד שגורם סילוק השכינה וחרון אף ה' בעולם שנאמר ''אלוקי ישראל שונא זימה'' וכל העושים כן מצערים את ה' יתברך וגורמים לגזירות קשות על עם ישראל שנאמר בזוהר הקדוש שכל האסונות בעולם הם מחוסר צניעות של גברים ונשים! ונאמר בגמרא שכל מקום שרוקדים גברים ונשים יחדיו השטן מרקד לפניהם.. ולכן יש להיזהר בחג הקדוש שטומן בתוכו תיקונים עצומים וגדולים מאוד ויכול להמשיך לאדם שפע אלוקי ואור תשובה אדיר וישועות גדולות ויצר הרע שיודע זאת מחפש לקלקל ולהחטיא ועל כן יש להיזהר מאוד..ויתגבר ולא ילך למסיבות ולכל מיני מקומות של פריצות וניאוף שאין בזה מצווה כלל אלא עבירה מן החמורות שבתורתינו הקדושה..ואשרי מי שיתחזק בדברים האלה בדור הקשה של היום ששכרו הוא לאין שיעור וחקר והוא מאותם אלא שה' יתברך מכריז עליהם כל יום בעולמות העליונים וכל כוחות הטומאה רועדים מפניו..ואומר הזוהר הקדוש שבעבור אלה שיתחזקו בשמירת הברית והצניעות תבוא הגאולה לכל העולם והם יטלו שכר כולם!..ולשומעים ינעם. 10.תחפושות-יש לדעת שאין חיוב מההלכה להתחפש כלל וזהו מנהג של ''ונהפוך הוא'' והעושים כן אין בזה בעיה אך יזהרו מאוד שגבר לא יתחפש לאישה ולא אישה לגבר שזהו איסור גמור מהתורה שנאמר ''לא יהיה כלי גבר על אישה ולא ילבש גבר שמלת אישה כי תועבת ה' אלוקיך כל עושה אלה'' ואין לו שום רשות לעבור על מצווה אחת לשם שמחת החג..וכן יש להיזהר לא לצחוק ולא לבזות אף אדם שעוון חמור הוא שכל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק בעולם הבא ואין שום היתר לעבור אפילו לא על פסיק קטן מההלכה לשם מצוות פורים והעושים כן יוצא שכרם בהפסדם..ולשומעים ינעם. 11.התבודדות-מנהג טוב ומעולה שישנו אצל אחינו חסידי ברסלב לקבוע בליל פורים זמן להתבודדות..שהרי בפורים נאמר ''כל הפושט ידו לצדקה נותנין לו'' ואין חיוב מההלכה לבדוק אם רמאי הוא המבקש או לא מה שבשאר ימים כן צריך..ולכן כל המתפלל ביום זה ומבקש מאת ה' יתברך שיקרבו אליו ויזכהו לתשובה וכן מבקש על דברים וישועות שצריך,אין ה' יתברך בודק אחריו אלא נותן לו! שהרי ביום זה כל הפושט ידו נותנין לו וכך נוהג גם אבינו מלכנו היקר..על כן ישתדל כל אחד ואחת לקבוע זמן מה להתבודד בפורים וישפוך ליבו נוכח פני ה' ויראה ישועות גדולות בעזרתו יתברך אמן..וישתדל לנצל את החג לקדושה וטהרה וקירבת אלוקים.. לסיום אומר שחג הפורים הוא חג קדוש מאוד ויש בו הזדמנות עצומה להתקדש ולהתקרב לה' יתברך על ידי שמחת אמת וכשרה לפי תורתינו הקדושה..ואומר הזוהר הקדוש שחג זה אפילו קדוש יותר מכיפור! שיום כיפורים הוא כ-פורים דהיינו כמו פורים שהוא חג קדוש יותר!..ולכן יש להיזהר מלשמוח על חשבון אחרים ולצער יהודי במשהו קטן ככל שיהיה וכן להיזהר מלעבור על פסיק מההלכה כדי לשמוח וכבר אמר רבינו הקדוש ''תפרשו את כל הספרים שלי איך שתרצו רק אל תפרשו פירושים שהם נגד הלכה אחת מהשולחן ערוך'' ולכן שרבינו אמר מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד ובמיוחד בפורים הוא התכוון כל עוד שזה לא סותר את ההלכה והתורה הקדושה ובוודאי שלא התכוון לשמחה של פריצות והוללות..
_________________ שחר גרף
|