AKKONET FORUMS
http://www.akkonet.co.il/forums/

שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה
http://www.akkonet.co.il/forums/viewtopic.php?f=46&t=15893
עמוד 1 מתוך 1

מחבר:  בני כלפון [ 28 פברואר 2009, 22:12 ]
נושא ההודעה:  שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

זאוויית אל-שאד'לייה (שאזלייה)
מייסד מסדר הדרווישים בעכו, השיח' עלי נור אל-דין אל ישרוטי (המכונה "אל-מגרבי"), נולד בתוניס בשנת 1208 להג'רה (1793). השיח' טען, כי בחלומו נגלה לו יונס (יונה) הנביא וציווה עליו לצאת לעכו כדי להפיץ את משנתו הדתית.

שיח' עלי נור אל-דין הגיע לעכו בשנת 1266 להג'רה (1849).
תחילה התפלל במסגד אל-זיתונה, ומאוחר יותר הקים זאווייה משלו בתרשיחא. זאווייה אינו מסגד במובן המקובל של המילה, אלא מקום התנזרות וכינוס של הדרווישים והשיח'ים, בו הם לומדים, מתפללים ואף אוכלים ולנים. בשנת 1862 הקים את הזאווייה הגדולה, הקיימת עד היום בעכו.

זאוויית אל שאד'לייה ניצבת מדרום למצודה, בין הרפקטוריום (חדר אוכל) של ההוספיטלרים לחמאם אל-באשה. בתקופת הצלבנים היה במקום המגדל השלישי של משכן רובע ההוספיטלרים.
* מתוך אתר החברה לפיתוח עכו העתיקה



המראה של השזליאה מתוך חלונות כלא עכו - בית מפגש של הפלג הסופי באיסלם עובר שיפוץ בימים אלה


תמונה

תמונה

מחבר:  ferriolli [ 05 ספטמבר 2010, 16:26 ]
נושא ההודעה:  Re: שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

לעיר הזאות יש הרבה פוטנציאל ,

אבל אכן הגיע הזמן שהיא תעבור שיפוץ קל .

------------------------------------


משה קץ
חברת בניה

מחבר:  אלברט לוי [ 12 אפריל 2011, 17:03 ]
נושא ההודעה:  Re: שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה



ציטוטים מתוך ספרה של פטימה יאשרוטי, ביתו של עלי נור א דין יאשרוטי, המספרת על החיים בזוויא בעכו. בזמן שעלי נור א דין יאשרוטי היה חי: שנות ה90 של המאה ה19.

"הזוויא היא מקום הטקסים הדתיים, מקום של תפילה, צום, לילות שימורים, התבוננות, תחינה, הגות וריכוז באל. בזוויא אומרים את הברכות, עושים את מעגלי הזיקר, ושם הפקיר מנתק עצמו מכל דבר פרט לאל המהולל. בזוויא מחפשים ידע והארה, הזוויא עדה ומממשת את האחדות עם האל, המהולל והעצום, שם התלמיד נכחד באהבתו לאל ולשליחו".


"הטקיה היא האולם הגדול עם הכיפה הגבוהה, שבו 5 תפילות ביום ותרגולים של זיקר נעשים. בנוסף לטקיה יש הרבה חדרים בזוויא לארח את האורחים בשהותם ולתלמידים שנמצאים בבידוד מהעולם. כמו כן יש בתים קטנים שבהם המשפחות של אלו שבבידוד חיות, ישנם חלקים מיוחדים לזקנים ולחולים, לחסידים העניים של הדרך, וחלק נפרד לנשים. הבית של השייך היה בקרבת הזוויא שם הוא גר עם אשתו וילדיו. גדולתה של הזוויא נבעה לא מיופייה ועוצמתה של הופעתה החיצונית, אלא מקדושתו של השייך ותחנתו השמימית, מפני שהוא התמלא על ידי האל בסודות ואורות מיסטיים, ידע והבנה".


"כך הייתה הזוויא בימיו של אבי. החיים הרוחניים שם הומתקו בסגידה, היזכרות, מסתורין והארות אלוהיות. רוחות של חסד וקדושה נשבו בתחומי הלימוד הדתי, גם פנימי וגם חיצוני, במהלך פגישות הזיקר, בשיעורים של ספרות ואומנות, בזמן המדיטציות ובשירה של שירה דתית. הרוח הקדושה הזו הורגשה באוויר...."


"כל ערב מעגלי לימוד שבהם נלמד החוק המוסלמי נערכו בזוויא, חדית, פרשנות קוראן וכתבים סופים נלמדו גם הם כחלק מהמדעים של החוק החיצוני והאמת הפנימית. באותם ימים הזוויא הזכירה מוסד לימוד ששימש לא רק את אלו שהולכים בדרך הרוחנית אלא גם קבוצות שונות שרצו להרחיב את השכלתם הדתית ואחרת. בטקסי הזיכר נכחו הן ההולכים בדרך האזוטרית והן ההולכים בדרך הדת החיצונית. הגיעו אליהם אנשי שלטון, עשירים ועניים, ולעיתים אי אפשר היה למצוא מקום לשבת באולם הגדול מפני גודש האנשים שבאו לשמוע את השייך..."


החיים בזוויא:

"לכל תלמיד בזוויא היה חובות משלו שהוא נדרש לבצעם בצורה הטובה ביותר, לפי השכלתו ומוכנותו, חובות אלו לא היו נטל אלא חלק מהחיים ונעשו באהבה ובידיות כלפי האחר. כל התלמידים היו שווים לפני האל, החכמים והמלומדים לימדו את הבורים והאנשים הפשוטים, משתדלים להפוך את החניכה בדרך מוחמד נגישה לכל. החזקים התנהגו בעדינות עם החלשים והמרוממים הדריכו את הענווים".


"החיים בזוויא לא היו כמו החיים של דרווישים, אלא הם היו חיים של התקדמות רוחניתם המשלבת תפילות, לימוד, סגידה והארה. דרך מילוי חובות חברתיות והתקדמות חרוצה דרך הרמות של דרך השלמות הרוחנית – התחנות הרוחניות. בזוויא אדם יכול להגיע לרמה של קרבה לאל".


"הזוויא שלנו הציעה אוכל לתלמידים מבקרים ותכופות היו לנו לא פחות מארבע מאות או חמש מאות מבקרים כל יום, בחגים זה יכלו להיות כמה אלפים כל יום. הם שהו בזוויא והוגש להם אוכל על מפות שולחן שנערכו על ידי התלמידים שחיו בזוויא. חלק הגישו את האוכל וחלק עברו עם כדי מים שרים שירים רוחניים".


"בזוויא גרו תלמידים שהקדישו עצמם רק לעבודת האל, הם נקראו מתבודדים, והם גרו שם לעיתים עם משפחותיהם – אישה וילדים. רוב המתבודדים היו ממשפחות אצילות ומיוחסות, אבי דרש מהם לתת ללימודיהם את כל ליבם ולהכחיד את עצמם באהבת האל ושליחו, הוא התייחס להם כאב לילידיו ולעולם לא הבדיל בינם לבין אחי מוהידין שהיה חלק מהם. למעשה הוא אמר: "אם מוהידין לא היה תלמיד בדרך לא יכולתי לאהוב אותו. לאחר מות מוהידין הגיע אחי איברהים מתוניס עם אשתו וילדיו. ולמרות שלאבי לא היה בן זכר אחר הוא ציווה עליו לעבור את דרך החניכה כמו כל האחרים במשך כמה שנים לפני שהוא יעבור לגור בביתו. איברהים ישן עם התלמידים האחרים ועזר להם לבנות את הבניינים. מספר סידי עבדאללה: "היינו בזוויא ושמענו על בואו של סידי איברהים, הייתי עם קבוצה של תלמידים בזוויא, השייך היה קרוב אלינו ושראה אותנו אמר: "אל תתנהגו איתו כמו התלמידים של שייך זה וזה, כפי שהם מתנהגים עם בניו, הם מלבישים אותם במשי ומכרכרים סביבם, כתוצאה מכך הילדים מתחילים ללכת ולהסתכל על עצמם במקום על אלוהים"...."


"התלמידים נכחדו באהבתם לשייך והעדיפו חיים של התבודדות בזוויא על פני עבודה בחוץ, כך שהם יוכלו להיות לידו כל הזמן. השייך, לעומת זאת, לא עודד אותם לעזוב את עבודתם, עסקיהם, עמדתם. האדם השלם הוא זה שנע בין אנשים בעודו ממלא את חובותיו. אין אף עבודה חוקית שלא עוזרת לממלא אותה להתקרב לנוכחות האל. היא רק מפריעה לאלו שאין להם כוונות טהורות בעבודתם – בין אם זה יהיה בתחום הלימוד, עבודה, קריירה מקצועית. פעם בא תלמיד לשייך ושאל אותו רשות לעזוב את עבודתו ולהקדיש עצמו כולו לסגידה. השייך אמר: "השאר בחנותך ועבוד והתפלל לאלוהיך, זה יותר טוב מאשר לקבץ נדבות מאנשים"."

מחבר:  אלברט לוי [ 12 אפריל 2011, 17:08 ]
נושא ההודעה:  Re: שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

לתמונות - התקדמות משמעותית בשיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

תמונה

לתמונות בקישור להלן :

http://www.agenda.co.il/123/forum/670943

מחבר:  אלברט לוי [ 03 דצמבר 2014, 21:04 ]
נושא ההודעה:  Re: שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

היום פרסם ע"י אליעזר שטרן מרשות העתיקות :


בחודש אוקטובר 2009 נערכה חפירת בדיקה במתחם הווקף השאד'לי (השאד'לייה) בעכו העתיקה (הרשאה מס' 5749-A; נ"צ 206763-86/758724-41) לקראת תכנון אתר תיירות. החפירה, מטעם רשות העתיקות ובהזמנת הוואקף המקומי, נוהלה על ידי א' שטרן בסיוע י' יעקובי (מנהלה), ע' שטרן (ייעוץ קרמי) וא' שפירו (GPS).


מתחם השאד'לייה (אבו-עוקסה ואטרש) נמצא ממערב לבית הכלא המנדטורי בעכו העתיקה. למתחם קיר משותף עם מבנה בית הכלא המנדטורי, שמתחתיו התגלו שרידי מרכז המסדר ההוספיטלרי מהתקופה הצלבנית. בחפירה נחפר ריבוע בחלק הצפוני של מתחם השאד'לייה, צמוד לקיר המשותף (איור 1).

תמונה

מתחת לשכבת פני השטח התגלו שרידים של צינור ניקוז, שניקז את חצר הטיולים של הכלא המנדטורי ממזרח, וחצה את מתחם השאד'לייה מערבה, לים. הצינור עשוי יציקת בטון עם ציפוי זיגוג חום כהה. מכל השטח הוסרה שכבת מילוי שבה אשפה מודרנית (0.5 מ' עובי). מתחת לשכבה זו השתנה המילוי לאדמת חול בגוון אפור בהיר, עם שברי כלי חרס מהתקופה העות'מאנית (המאות הי"ט–הכ' לסה"נ). בעומק 1.5 מ' מפני השטח התגלו שרידי קמרון בנוי אבני גזית בינוניות מכורכר (איור 2), שכיוונו מזרח–מערב. הקמרון שייך לאגף המערבי של המרכז ההוספיטלרי מן התקופה הצלבנית, שנחפר בשנים 1991–1998 (אבישר ושטרן תשנ"ד). ממצא זה אישש את קיומו של האגף המערבי, שעד כה היה בגדר השערה בלבד.
הקמרון נפגע בעת עבודות בניית ארמון השליט דאהר אל-עומר (1750–1775), שהפך לבית כלא בתקופה המנדטורית. עם גילוי שרידי הקמרון, ובעקבות גשמים עזים שמילאו את ריבוע החפירה בסחף, הוחלט שלא להמשיך בבדיקה בשל בעיית בטיחות וסכנה לפגיעה בממצא.


http://www.hadashot-esi.org.il/report_d ... mag_id=121

מחבר:  אלברט לוי [ 09 יוני 2015, 23:29 ]
נושא ההודעה:  Re: שיפוץ מבנה השזליאה בעכו העתיקה

שידור TV : שיפוץ הזאווייה - שאזלייה בעכו העתיקה

שידור מהזאווייה אל-שאד'לייה (שאזלייה) בעכו העתיקה שנמצת השיפוץ ושיחזור . נראה שיהיו מבנים מרשימים בנוסף לעיקר של מייסד מסדר הדרווישים בעכו, השיח' עלי נור אל-דין אל ישרוטי . פגשנו את עומר רייס בזאווייה , כך נקרא האתר שהוא מקום התנזרות וכינוס של הדרווישים והשיח'ים, בו הם לומדים, מתפללים ואף אוכלים ולנים. בשנת 1862 הקים המייסד את הזאווייה הגדולה והנה משוחזרת כיום בצורה מרשימה .






https://www.youtube.com/watch?v=YKaacxX ... e=youtu.be

עמוד 1 מתוך 1 כל הזמנים הם UTC + 2 שעות [ שעון קיץ ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/