חדשותספורטכלכלהחינוךתרבותחברהוידאופורום
מי אנחנומי אנחנו???כתבו לנוהודעותהודעותניחומיםניחומיםהלוחהלוחדע-עירךדע-עירךמ.ט.י.מ.ט.י.לוח שנהלוח שנה  searchחיפוש


עכשיו 28 יוני 2025, 08:15




פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ הודעה אחת ] 

Bookmark and Share

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: משל מפורסם מאת המקובל רבי יצחק דמן עכו (1250-1340),
הודעהפורסם: 02 אוגוסט 2005, 19:03 
מנותק
מנהל ראשי
מנהל ראשי
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 04 מרץ 2005, 01:00
הודעות: 18780
מיקום: אתר אישי ציבורי של אלברט לוי
ללא שבירה לא יבוא תיקון

גישתו של רבי נחמן אל התפילה האישית מצביעה על תובנות דומות לאלו שהגיע אליהן פרויד. שי גיל מוצא איכויות משותפות בין קבלת האר"י, הסיפור החסידי והטיפול הפסיכותרפויטי

הסיפור החסידי הפך לחלק בלתי נפרד מתרבות הסיפור היהודית, מאז החל להופיע בעיירות מזרח אירופה במאה השמונה עשרה והוא ממשיך להזין ולהחיות את רוחנו - דתיים וחילוניים כאחד, גם בימינו אלה ממש. כיצד ניתן להבין את העובדה שגם בעולם חילוני פוסט מודרני, לא נס ליחו של סיפור המעשייה, המצליח לפעפע בעדינות מבעד לציניות הרציונלית ולניכור הרגשי, ולגעת בנו מבפנים, כמו מזכיר לנו איזו אמת נשכחת ועלומה. האם מדובר בגחמה נוסטלגית בלבד, או שאולי יש כאן ביטוי לצורך אנושי עמוק בגאולה פרטית, בגואל - בדמות הצדיק, ובגעגוע למציאות שבה האמונה והישועה הנם ממשות ולא פנטזיה. נדמה לי שהתשובה לסוגייה זו מורכבת ויתכן ונוכל להתקרב להבנתה על ידי התבוננות בזיקה שבין סיפורי מעשיות למדיום הפסיכותרפויטי.


ישר לסעיף ד' על המשל של רבי יצחק דמן עכו (1250-1340),
ד. הבנתו של פרויד באשר למרכזיות עקרון הסובלימציה, העידון המחליש ומנטרל את משאלות היצר המקוריות בהתפתחות הנפשית, מהדהדת את התיאוריה הקבלית הלוריאנית בדבר התיקון המתבצע באמצעות תהליך בירור וחילוץ הניצוצות מבין הקליפות, כפי שזו התממשה הלכה למעשה בגרסתה החסידית.

בעניין זה אנו מוצאים משל מפורסם מאת המקובל רבי יצחק דמן עכו (1250-1340), שאומץ מאוחר יותר על ידי על ידי הבעש"ט וממשיכי דרכו: "יושב קרנות אשר חשק בבת מלך והשיבו שילך לבית הקברות, עד שהופרש מתאוות העוה"ז ונעשה חסיד עולם". הנה לפנינו תהליך סובלימטיבי כשר למהדרין, במהלכו חשקו המיני של יושב הקרנות מזוכך והופך לארוס רוחני צרוף.

במונחים שטבע פרויד לתיאור מבנה הנפש היינו גורסים כי: דחפים ראשוניים (הדחף המיני במקרה דנן) שמקורם באיד יתועלו ויותמרו באופן שיעלו בקנה אחד עם האגו המודע לעקרון המציאות (עובדת היות יושב הקרנות איש פשוט מדלת העם והעדר האפשרות להיווצרות קשר בינו לבין מושא חשקו - בת המלך) והנתון למגבלות הסופר אגו המצפוני (העובדה כי לא ראוי שאיש נחות כמוהו יחשוק בבת המלך הנעלה).

לכתבה המלאה ב NRG
http://www.nrg.co.il/online/15/ART/966/071.html

_________________
תמונה
עכו_נט לכל אחד וכל אחד בעכו_נט,
שלכם, אלברט לוי , עורך עכונט
Akkonet
AkkONEt- מקור ראשון לחדשות עכו
akkonet@gmail.com
קבוצת עכונט בפייסבוק : http://www.facebook.com/akkonet


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ הודעה אחת ] 


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 21 אורחים


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה

חפש:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt.
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.