287 כלי רכב נוספו בעכו בשנת 2016
בשנת 2016 היו בעכו כ 1000 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 7.2 שנים.
ראה טבלה של יתר הישובים .
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה רכבים ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים"
לפני כמה חודשים, כאשר נחתמה העיסקה הסנסציונית למכירת מובילאיי, הכריז שר התחבורה ישראל כץ כי החל משנת 2018, כל הרכבים החדשים שייובאו לישראל יהיו מחויבים בהתקנת שתי מערכות בטיחות לרכב לפחות – בקרת סטייה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים. החלטה זו כמובן מבורכת אך מה יעלה בגורלם של אלו שאינם יכולים לרכוש רכבים חדשים ונאלצים לנסוע ברכבים בני שבע, שמונה ואפילו עשר שנים?
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2016 ישנם בישראל כחצי מליון כלי רכב (493,155), בני יותר מעשר שנים בעוד הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2016 הוא 6.5. סביר להניח כי ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות שיכולות להציל את חייהם ולכן הם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת הנהגים שייהנו מרכבים חדשים וחדישים.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2016 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,988,726 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-100 אלף רכבים יותר לעומת 1,886,521 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2015. מדובר על עלייה גבוהה בצורה יוצאת דופן במספר הרכבים בכבישים: עלייה של פי 3 לעומת שנת 2012 במהלכה נוספו לכבישים כ- 28 אלף רכבים בלבד.
ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים. בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. חמש שנים ברציפות של עליה בהרוגים מחייבים את המשרד לבטיחות בדרכים לשנות את החשיבה ולתת עדיפות עליונה להטמעת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רק יתריעו בפני הנהג על סכנה מתקרבת אלא גם יבלמו את הרכב וימנעו את התאונה".
בכדי להעלות את רמת הבטיחות ברכבים, יש לשאוף להצעיר את גיל הרכב. כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר, כמו מערכת בקרת בלימה, כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ועוד, המהוות כיום סטנדרט במכוניות חדשות רבות. בנוסף, סובלים הרכבים הישנים מבלאי, בעיות תחזוקה וחלפים ואף אינם עברו מבחני ריסוק.
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה.
התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
