http://www.keshet-tv.com/VideoPage.aspx?MediaID=4316
שמחתי, שהכתבה סוף בסוף שודרה. זה רק קצי הקרחון. צחקתי מי כל הלב על תגובה בסגנון העירייה, שאני כל כך עשירה. אני מאושרת, למראות , שלא עשירה. אני שנתיים לא עובדת ומסוגלת ''לקנות'' עולים חדשים ואפילו ערוץ 2. כן, בת שלי עובדת ב TV, אבל לא בערוץ 2.
ישנה מילת כסם בהנהלת עיריית עכו- ''מקצוענות''. מספיק לספר סיפורים- נכנסו לעירייה לא אנשי מקצוע- אלא מקורבים מרשמות הבחירות ופעלי של לנקרי. הנושא הוגש למבקר המדינה ותנועה למען איכות השלטון בישראל עם כל השמות לפי מיקום ברשימות הבחירות ולפי המתפקדים בעירייה.
לגבי השידור - נא לקרוא דו''ח ביקורת של מבקר העירייה מר יוסי דיעי, אני קיבלתי אותו מעוזרת ח''כ קולט אביטל. והיא קיבלה אותו מראש העיר, הוא ענה לשאלות יו''ר ועדת קליטה ועלייה בכנסת הקודם לגבי קליטה קהילתית.
23.01.06
לכבוד מר שמעון לנקרי רה''ע
הנדון: בדיקת תלונה בעניין התנהלות מחלקת הקליטה
ביום 15.01.06 פנתה אלי גב' מירב שגיא יהודיין מנהלת אגף הביקורת ופניות הציבור מהמשרד לקליטת עליה בעניין תלונה שהגיע אלחם בעילום שם.
א' עקרי התלונה :
1.עיריית עכו פרסמה מודעה הקוראת לציבור לתרום חפצים עבור עולים שיגיעו לעיר במסגרת תוכנית עלייה קהילתית שמשרד הקליטה יוזם בשיתוף הסוכנות היהודית והעירייה. לדברי המתלוננת התושבים התבקשו להעביר את החפצים לידי מתווך דירות פרטי בשם דימה.
2.עבדים ממחלקת הקליטה בעירייה עכו הפנו את העולים למתווך הדירות שהוזכר ונאמר להם כי עליהם לשכור דירות בתיווכו בלבד וזאת גם לאחר שביקשו לראות היצע גדול יותר של דירות.
ב' ממצאי הבדיקה: עיריית עכו משתתפת ביחד עם המשרד לקליטת עלייה בפרויקט קליטה קהילתית. במסגרת פרויקט זה נקלטו בעכו במהלך 2005 64 משפחות עולים חדשים רובם מחבר העמים.
משיחות ובדיקות שערכה הביקורת התברר כי עולים חדשים המגיעים לעיר עכו במסגרת הפרויקט לקליטה קהילתית מתקבלים ע''י עובדת הקליטה הגברת אלה סגל. העולים המגעים מבלים את הלילה הראשון בבית מלון חוף התמרים כאשר השהיה ממונת ע''י עיריית עכו.
על פי דפוסי העבודה במח' הקליטה עם הגעת העולים למלון קישרו אותם עם משרד התיווך שבהנהלת יעקב ודימה.
מאוחר יותר לאחר שהועלו טענות ע''י אחד ממשרדי התווך לגבי ''הבלעדיות'' של יעקב ודימה התקיימה ישיבה במשרד של המשנה למנכ''ל עיריית עכו מאיר אוטמזגין. שם הוחלט להוסיף עוד שני משרדי תיווך שיטפלו כל אחד בתורו בעולים המגיעים, בפועל החליט אחד המשרדים לפרוש ולא לקבל לטיפולו עולים במסגרת הפרויקט קליטה קהילתית.
שני משרדי התיווך האחרים אליהם מופנים עולים אמורים לספק שירותים נוספים מעבר לתיווך בין בעלי הדירות לעולים, הם אמורים לטפל בהעברתם של העולים על ציודם מהמלון לדירות, מילוי המקרר בדירה במצרכים, רישום העולים במשרד הקליטה בקריון, ליווי העולים במשרד הפנים לקבל תעודת זהות.
ג' מסקנות והמלצות:
1.הפנית עולים למתווכים ספציפיים אינה תקינה ומהווה פגיע בעיקרון השוויון ועלולה חשד לניגוד עניינים ופגיע בטוהר המידות.
2.הטלת מטלות הנובעות לקליטת העולים והטיפול בהם על משרדי התיווך אינם ראויים ומן הראוי שפעולות אלו יתבצעו ע''י מח' הקליטה.
3.במידה והצורך בשירותי מתווך הנו חיוני ביותר (דבר הכרוך בתשלום העמלות הן על ידי המשכיר והן יל ידי השוכר)
מן הראוי היה לאפשר זאת לכל משרדי התיווך בעיר, לחילופין או בנוסף יכולה מח' הקליטה להחזיק מאגר עם פרטים על דירות מרוהטות ולאפשר לעולים לבחור בעצמם דירות, דבר שיחסוך להם את דמי התיווך ואולי גם יוזיל את תעריפי השכירות.
4.לדעת הביקורת יש לשנות את נוהלי העבודה במח' הקליטה בכל הנוגע לקליטת של עולים
חדשים במסגרת פרויקט קליטה קהילתית.
5.יש לבדוק אפשרות של עזרת בקליטת העולים החדשים באמצעות סטודנטים (מקבלי מלגות) שילוב אותם בכל תהליך הקליטה בפיקוח מח' הקליטה ( במידה ואין באפשרות מח' הקליטה לבצע זאת באמצעות כ''א שברשותה)
בכבוד רב
יוסי דיעי
מבקר העירייה